Tiskové zprávy

Aleš Graf: Je na nás, abychom lidem pomohli s novými technologiemi

28. 3. 2018

Aleš Graf neskrývá nadšení z nejnovějších technologických řešení, které se omračujícím tempem dostávají do domácností v řadě zemí. Jeho prioritou je podpořit tento trend u českých domácností, které jsou oproti vyspělým západním státům pozadu. Jako majitel společnosti Centropol, významného dodavatele elektřiny a plynu, má k tomu tu nejlepší příležitost. Zeptali jsme se proto na jeho záměry.

Proč by vůbec měl dodavatel elektřiny a plynu nabízet zákazníkům nové technologie?

Protože technologie nám umožňují chovat se odpovědně. Spotřebovávat přesně tolik energie, kolik potřebujeme ke svému pohodlí, ale ne víc. Jinými slovy neplýtvat. A Centropol chce být odpovědnou firmou. Chováme se odpovědně a fér vůči našim zaměstnancům, vůči našemu okolí i zákazníkům. Víme, že naši zákazníci na svoje pohodlí nehodlají rezignovat, ale přitom často sednou na lep nekalým obchodníkům, kteří jim naslibují nereálné ceny.

Pro nižší účty za energie stačí méně topit, nemyslíte?

Jsme národ, který má rád své pohodlíčko, vyhřáté pokoje… Doložím to i trochou statistiky. Loni společnost Honeywell v průzkumu zjistila, že si až 59 % českých domácností doma rádo přitopí bez ohledu na účty. A polovina lidí nemá doma ani termostat, aby si udržela příjemnou teplotu. Mně to připadá šílené. Lidé se často novinek bojí, protože jim připadají složité.

My jim chceme ukázat, že technologie složité nejsou. Že díky nim nemusíme měnit komfort, na který jsme zvyklí, můžeme mít doma stále stejně teplo, a přitom budeme spotřebovávat méně energie.

Jak to chcete dokázat?

Jednoduše. Našimi zákazníky jsou statisíce domácností. Dejme tomu, že polovina z nich svou spotřebu vůbec nereguluje, protože neví, kde začít. S tím jim můžeme pomoci. Začneme s termostatem, dnes už rovnou chytrým, a postupně můžeme přidávat další zařízení. Jde o to, že se můžeme stát určitým integrátorem řešení pro domácnosti. Nabídka na trhu je obrovská, ale zákazník neví, podle čeho vybírat, podle čeho se rozhodovat, komu věřit. Tuto roli můžeme zastat my. Pomůžeme s výběrem i realizací.

Takže nastupujete na trend chytré domácnosti, pokud ji nazveme populárním heslem, smart domácnost?

Chytrá je každá domácnost, která se chová odpovědně. Na to často nepotřebuje technologie.

Je ale pravda, že celý svět se v oblasti všeho chytrého, včetně chytrých domácností, mění natolik dynamicky a tempo technologických změn je tak ohromné, že to každý uvažující podnikatel musí brát v úvahu. Zejména v energetice je to výzva. Abych doložil číslem, čeho jsme svědky, tak podle renomovaných prognóz, mám právě před sebou Statista Digital Market Outlook, poroste v příštích letech trh se smart technologiemi ročně o téměř 40 %. Podle těchto samotných statistik je u nás počet chytrých domácností ve srovnání s Nizozemskem či Británii jen čtvrtinový.

Vaše společnost je součástí akce „Smart tour“ po Česku, kde představuje své vize starostům obcí…

Chytře, já mám raději pojem efektivně, se začínají chovat nejen občané a domácnosti, ale i starostové a jejich obce. Vysvětlujeme, a starostové nám naslouchají, že cena nemůže být jediným kritériem výběrových řízení. Jsou tu společnosti ochotné jít s marží na nulu, často bez kapitálového zázemí, a to je pro obce řešení s nemalým rizikem. My nabízíme nejen dobrou cenu, ale hlavně zprostředkování moderních technologií, poradenství a možnost dlouhodobě optimalizovat spotřebu s přihlédnutím k ceně elektřiny a k zátěži pro životní prostředí i obecní rozpočet.

ales-graf