Tiskové zprávy

Firmy se vracejí ke kamenným pobočkám

10. 2. 2017

Každý měsíc otevírá po celé republice řada obchodníků, ale i firem poskytujících služby nové kamenné pobočky. Přitom v období ekonomické krize se zdálo, že většina obchodníků nezadržitelně míří do virtuálního prostředí zákaznických webů a e-shopů. Ve stejném období docházelo k masivnímu rušení klasických kamenných obchodů, kontaktních míst a zákaznických center. Zdá se, že trend se začíná opět obracet a obchodníci se vracejí na dosah svým zákazníkům.


Jednou ze společností, která si vyzkoušela obchodování s jednou jedinou pobočkou, a to ještě v sídle firmy v Ústí nad Labem, je společnost Centropol, která patří mezi největší obchodníky s plynem a elektřinou u nás. „Byl to tehdy úsporný trend, zdálo se, že v moderní době počítačů a chytrých telefonů už nebudou kamenné pobočky potřeba. Z našich průzkumů mezi zákazníky ale jednoznačně vyplynulo, že zejména starší zákazníci a mladé rodiny stále osobní kontakt výrazně preferují,“ vysvětluje obchodní ředitel Centropolu Tomáš Hlaváček. Ten proto přišel v tomto roce se strategií návratu poboček do všech regionů v republice. První vlaštovkou bude zákaznické centrum v Českých Budějovicích v Nádražní ulici. „Centropol je tradiční firma a tohle je pro nás i určitý návrat k dobré tradici. Naši zákazníci si přejí osobní kontakt a možnost poradit se s odborníky, jak se říká z očí do očí,“ říká Tomáš Hlaváček.


Opačnou cestu prošlapaly některé e-shopy, které začaly s obchodováním na internetu, kdy objednané zboží bylo rovnou expedováno lidem domů. Obchodník zákazníka vůbec nepotkal. Dnes mají známé e-shopy v každém větším městě prodejní nebo alespoň výdejní místo. Z naší krátké ankety mezi lidmi na Masarykově náměstí v Českých Budějovicích vyplynulo, že lidé mají skutečně v řadě případů raději osobní jednání. „Já hrozně nerad telefonuji a vím, že na pobočkách se vždycky domluvím, ale jednat po telefonu nebo dokonce písemně je pro mě horor,“ říká truhlář Milan. Jeho slova potvrzuje i důchodkyně Ludmila: „Já chodím se vším na pobočky, protože nemám počítač a jsem ráda, že si to ty obchody zase uvědomily, že jsou tady pro nás zákazníky.“ Její pětadvacetiletá vnučka Ivana se sice usmívá, ale považuje pobočky třeba právě energetických společností za dobrý nápad.
Podle ekonomů je otevírání poboček firem a obchodů jednoznačně signál, že se hospodářství daří. „Pro Centropol je to i otázka firemní kultury. Pro nás je zákazník víc než pouhé číslo na faktuře a my věříme, že to ocení,“ uzavírá Tomáš Hlaváček. První zákaznické centrum Centropolu v Jižních Čechách se v Českých Budějovicích otevírá slavnostně 13. února a nebudou chybět dárky, pohoštění a zajímavé ceny pro první zákazníky, kteří uzavřou smlouvu na dodávky plynu či elektřiny.