European Accessibility Act – webové rozhraní
Při poskytování našich služeb dbáme na to, aby byly přístupné co největšímu okruhu osob, včetně těch s rozličnými omezeními vnímaní či orientace. Postupujeme při tom v souladu s právními předpisy (zejména tzv. European Accessibility Act) i standardy digitální přístupnosti (např. Web Content Accessibility Guidelines – WCAG).
Je tak zajištěno, že naše služby jsou bez dalšího přístupné všem, bez ohledu na omezení a handicapy, jako jsou poruchy zraku, sluchu, řeči, tělesné postižení, neschopnost porozumět jazyku či kognitivní a neurologické poruchy. Zároveň platí, že naši zaměstnanci, vč. služby podpory, jsou dostatečně informováni o přijatých opatřeních a jsou tedy připraveni na vyžádání poskytnou zde uvedené informace či další informace k přístupnosti.
Při implementaci jednotlivých opatření jsme vycházeli z příslušných právních předpisů, a zejména technického normativního standardu WCAG – jedná se o doporučení sdružení W3C a mezinárodní standard ISO (ISO/IEC 40500:2012) – který vysvětluje, jak učinit webový obsah (včetně statických webových stránek, dynamických webových aplikací atd.) přístupnějším pro osoby s omezeními a handicapy.
Opatření lze rozdělit do čtyř základních kategorií:
- vnímatelnost
- ovladatelnost
- srozumitelnost
- robusnost
Vnímatelnost
Zpřístupňujeme informace zprostředkované netextovým obsahem pomocí textové alternativy. Textové alternativy jsou v případě námi nabízených služeb primárním způsobem zpřístupnění informací, protože je lze zpřístupnit celou řadou způsobů (například vizuální, sluchové nebo hmatové) tak, aby odpovídaly potřebám každého uživatele. Poskytnutí textových alternativ tak zajišťuje zpřístupnění informací různými způsoby co možná nejširšímu okruhu uživatelů. Například osoba, která nevidí obrázek, si může nechat nahlas přečíst alternativní text pomocí syntetizované řeči. Osobě, která neslyší zvukový soubor, lze zobrazit textovou alternativu. V budoucnu umožní textové alternativy také snadnější překlad informací do znakového jazyka nebo do jednodušší podoby téhož jazyka.
V této oblasti primárně dbáme ne to, aby námi nabízené služby:
- měly ALT texty (strojově čitelné popisky) k obrázkům a ikonám;
- pokud jde o PDF dokumenty (tedy zejm. smlouvy, podmínky a prohlášení, ceníky), aby byly strojově čitelné;
- byly podány dostatečně kontrastním způsobem, tedy aby kontrasty mezi písmem a pozadím webu byly zajištěny v ideálním poměru podle příslušných standardů. K tomu používáme nástroj Silktide, který mimo funkce Colour contrast dokáže například nasimulovat barvoslepost, šedý zákal, krátkozrakost atp.;
- byly přístupné pomocí čteček obrazovky tím, že pro ně definujeme jednotlivé části webové stránky;
- byly dostatečně a pohodlně čitelné, tedy pro lepší čitelnost používáme dostatečnou velikost písma, vyšší řádkování, a větší mezery za odstavci.
Ovladatelnost
Zajišťujeme, aby všechny součásti uživatelského rozhraní a všechny navigační prvky byly ovladatelné a funkční, a to pro každého, bez ohledu na jeho omezení.
Při poskytování služeb tak zejména:
- dbáme, aby byl web ovladatelný i (pouze) klávesnicí, a pro výstup z tohoto režimu nebylo potřeba speciálních klávesových zkratek;
- nepoužíváme nátlakové časování nabídky během rozhodovacího procesu uživatele, ani při uzavírání smlouvy, a uživatel má tak dostatek času seznámit se s podmínkami dle svých potřeb;
- zajišťujeme, aby web neobsahoval žádný aspekt, který bliká více než třikrát za sekundu;
- každá webová stránka obsahuje informativní název, který popisuje obsah a účel stránky (tzv. meta nadpis a popis);
- dodržujeme logické pořadí u klíčových funkcí stránky (např. odkazy, tlačítka, formulářové vstupy), což zajišťuje, že stránka je stále použitelná nevidomými/uživateli klávesnice;
- účel/cíl odkazu lze určit z textu odkazu, nebo z jeho okolí (např. z okolního textu);
- při procházení jednotlivých prvků pomocí tabulátoru používáme vizuální indikátor, který uživatele informuje, který prvek je právě aktivní;
pro jednodušší orientaci ve struktuře stránek používáme tzv. drobečkovou navigaci (tedy průběžně informujeme uživatele, kde ve struktuře webu se právě nachází).
Srozumitelnost
Dbáme na to, aby veškeré zprostředkované informace při poskytování služeb a ovládání uživatelského rozhraní byly srozumitelné.
Zde zejména:
- zajišťujeme, aby byl textový obsah čitelný a srozumitelný. Snažíme se i složité a právní otázky při poskytování našich služeb komunikovat srozumitelně a přístupně, aniž by chyběla jejich podstata;
- výchozí jazyk každé webové stránky je zjistitelný pomocí kódu;
- zajišťujeme, aby webové stránky byly zobrazeny a fungovaly předvídatelným způsobem;
- pomáháme uživatelům vyhnout se chybám, případně je opravit – vedeme je k tomu, aby např. formuláře byly vyplněné správně.
Robusnost
Zajišťujeme, aby obsah předávaný při poskytování služeb bylo možné interpretovat širokou škálou uživatelských aplikací, včetně asistivních technologií. Obecně tedy zejména maximalizujeme kompatibilitu se současnými uživatelskými programy:
- obsah je vytvořen tak, aby mohl být úspěšně analyzován prohlížeči a dalšími uživatelskými aplikacemi, jako jsou programy pro čtení z obrazovky;
- vstupy do formulářů, tlačítka, odkazy atd. jsou programově určitelné.
Snažíme se, aby naše služby byly dostupné skutečně všem, kdo o ně mají zájem. Máte-li jakoukoliv připomínku k přístupnosti, případně jakýkoliv související dotaz, neváhejte se na nás obrátit emailem na obchod@centropol.cz.