Vyhledat na webu
Zavřít

Mnoho odběratelů platí ročně o tisíce korun víc, než je nutné

Pěkné bydlení, 7. 8. 2017

„Časy se mění a především velké společnosti si začínají uvědomovat, že není dobré ztrácet osobní kontakt se svými zákazníky,“ říká v rozhovoru pro Pěkné bydlení Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů a mluvčí společnosti Centropol, která je jedním z nejvýznamnějších dodavatelů energií v České republice.

Když se řekne smlouva, tak si většina lidí představí popsané a podepsané stránky. Je tomu tak i v případě prodeje elektřiny a plynu?

Doba se mění a za určitých okolností dnes teoreticky ani nic sepisovat nemusíte, stačí si jen zatelefonovat. Jednoduchost je fajn, ale na druhou stranu to může být pro některé lidi past. Je určitě nepříjemné, když nezávazný rozhovor s operátorem je vám o několik dní později prezentován jako uzavření platné smlouvy.

A jak se bránit tomu, abychom v podobné pasti neuvízli?

Především doporučuji vyhýbat se delším telefonátům se všemožnými nabídkami a hned zkraje rozhovoru jednoznačně říci, že si nepřejete uzavírat smlouvu po telefonu. Úskalím smluvních vztahů mohou být i rádoby výhodné dárky. Třeba vám nabídnou sadu úsporných žárovek, o kterých tvrdí, že mají několikatisícovou hodnotu, ale za váš podpis vám je dají za symbolickou jednu korunu. Když ale od smlouvy odstoupíte, dostanete několikatisícový účet právě za ty skvělé žárovky!

Zajímají nás aktuální trendy spojené s komunikací se zákazníkem. Není to tak dávno, co jsme se v různých studiích dočítali, že kamenné pobočky jsou přežitkem. Je tomu skutečně tak?

Časy se mění a především velké společnosti si začínají uvědomovat, že není dobré ztrácet osobní kontakt se svými zákazníky. Elektronika je neodmyslitelným nástrojem úspěšné komunikace, na druhou stranu ryze neosobní komunikace může být pro některé klienty poněkud problematická. Návrat ke kamenným pobočkám, kde je možné vést dialog i jinak než u počítače a chytrého telefonu, vítají především starší lidé, ale zdaleka nejen oni.

Lze tomu rozumět tak, že pro firmy nemůže být zákazník jen pouhým číslem, ale partnerem, se kterým je třeba vést neustálý dialog?

Přesně tak. Společnosti musejí být dnes mnohem aktivnější. Nemohou čekat, že lidé přijdou za nimi. Naopak, musejí se otevřít a společně hledat řešení, která pro zákazníka budou výhodná. Lidé potřebují informace, mnohé sice načtou na internetu, ale to nestačí. Chtějí si s odborníkem povídat a až poté učinit rozhodnutí. Právě toto umožňují kamenné pobočky, které mají většinou jen silné společnosti.

Konkurence na trhu je veliká, jsou lidé vůbec schopni učinit správné rozhodnutí a vybrat toho nejvhodnějšího dodavatele?

Nejnovější průzkumy přinesly alarmující zjištění, že energetická gramotnost se u nás dlouhodobě pohybuje pouze kolem 5 procent. To znamená, že jen tak malá část populace se orientuje v cenách, v možnostech úspor či v základních právních předpisech. Proto podtrhuji – je to o osobním kontaktu a o korektně poskytovaných informacích. Je smutné, že mnoho odběratelů platí ročně o tisíce korun víc, než je nutné.